Startsiden Stop indbrud

Af Mette Hoeck Klausen

12. marts arrangerede Låsby Borgerforening borgermøde på Låsby Skole under temaet STOP INDBRUD. Årsagen var stigningen i antal indbrud i løbet af efterår og vinter 2011.

Ca. 70 fremmødte hørte landbetjent Vagn Stensig Kristensen og politiassistent Jørn Juhl Nielsen orientere om fællestræk ved indbruddene og tiltag for at hindre indbrud. Hermed et kort referat:

Antal indbrud i private hjem i Låsby: 2008: 12. 2009: 7. 2010: 27 (især landejendomme). 2011: 34 (især fra aug – dec).

De fleste indbrud i Låsby sker på hverdage kl. 10 – 12. Alle der færdes i byen i denne periode opfordres til at tage note af mistænksomme personer eller biler. Bemærk særlige kendetegn såsom nr. plade og bilmærke og tag gerne billeder.

Det er sandsynligvis mennesker, der ikke bor i Låsby, der begår indbruddene. Beliggenheden tæt ved motorvejen, gør byen attraktiv for indbrudstyve, fordi det er nemt at komme til og fra byen.

Har du haft indbrud, skal du anmelde tyveriet til politiet straks – døgnet rundt på tlf. 114. Da tyve ofte taber ejendele eller tyvegods under flugten, kan du med fordel gå en runde i nærheden af huset og lede efter tabte spor såsom handsker, huer, punge eller lignende.

Hjælp jer selv til at undgå indbrud ved at forsinke tyven i 3 minutter – så vælger vedkommende et andet hus. Få en ordentlig lås på alle ydre døre – eller en ekstra lås, der låses med nøgle både ude-og indefra. Tjek om dine vinduer og døre er ordentlig sikrede, evt. ved hjælp af et sikkerhedstjek fra en låsesmed.

Tyvene undgår ofte at larme og vil derfor ikke benytte sig af at smadre vinduer, men i stedet på anden vis få åbnet døre og vinduer ved hjælp af simpelt værktøj såsom en skruetrækker.

Sund fornuft gør det svært for tyven
Husk at lukke og låse vinduer og døre, når du forlader dit hjem

Se dit hjem med tyvens øjne – hvor let vil det være at komme ind. Få evt. naboen til at hjælpe.

Tænk på, hvad tyven kan se igennem dit vindue. Sørg for at værdifulde ting ikke er synlige.

Lås værktøj og haveredskaber inde eller fast, så tyven ikke kan bruge det til indbrud.

Brug automatiske tænd/sluk ure, når du forlader hjemmet om aftenen til lys og radio.

Undgå at fortælle på internettet og lignende at du ikke er hjemme.

Lav aftaler med din nabo om at I holder øje med hinandens boliger.

Særligt til grundejerforeninger
Overvej om der er gode flugtveje eller høj og tæt bevoksning eller plankeværk, som tyven kan gemme sig bag. Foretag en tryghedsvandring i jeres område med det formål at spotte utrygge områder eller uhensigtsmæssigheder i forhold til øget risiko for indbrud.

Overvej om I indbyrdes kan aftale, at de, der er hjemme i dagtimerne, holder øje med mistænksomme biler og personer.

Sørg for gode og vedligeholdte fællesarealer, som signalerer, at I passer på området.

Politiet vil gerne deltage ved møder i grundejerforeninger og fortælle om præventive ordninger mod indbrud. Ring til 114.

Klik ind på www.stopindbrud.dk for flere gode råd. Du kan også teste dit hjem og finde ud af, hvor du skal begynde din sikring af hjemmet